مفاهیم اولیه سئو ( SEO ) در هست که به پروسه بالا آوردن یک صفحه از وب سایت در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو گفته میشود.
نتایج ارگانیک جستجو در مفهوم سئو ( seo )
به نتایجی میگن که موتورهای جستجو به صورت مجانی نشان میدهند که بعضی وقت ها هنگام جستجوی یک سری از نتایج کنارشان یک علامت AD نوشته شده است که به این معناست که این نتایج به صورت پولی هستند و در واقع تبلیغ محسوب میشوند.
ولی نتایجی که این علامت را ندارند همون نتایج ارگانیک هستند.
به عنوان یک مثال دیگر باید بگویم :
گوگل پیج رنک ( seo )
این عبارت یعنی امتیاز بین ۰ تا ۱۰ گوگل برای اکثر وب سایت ها و صفحات وب را محاسبه می کند و قبلا نمایش هم می داد.
GPR قبلا فاکتور بسیار مهمی محسوب میشد ولی طبق گفته گوگل الان یکی از ۲۰۰ فاکتوری است که بررسی میشود.
لازم به ذکره که گوگل دیگه این اطلاعات رو نمایش نمیدهد.
الکسا رنک
الکسا یکی از وبسایتهای شرکن امازون هست که وب سایت های دنیا را بر اساس تعداد بازدید رتبه بندی می کند .
برای اینکه رتبه یک وب سایت را ببینید کافی است به وب سایت الکسا دات کام برید و سایت مورد نظر را جستجو کنید.
الکسا رتبه سایت ها را به صورت جهانی و کشوری نشان میدهد که فقط دو نکته باید در مورد الکسا باید در نظر داشته باشید :
1: رتبه الکسا تقریبی هستش و ممکنه بعضی وقتا خطای زیادی داشته باشد.
2: اینکه الکسا را میتوان خیلی راحت گول زد و رتبه ی یک سایت را به صورت صوری بالا برد.
مفهوم ایندکس در سئو
موتورهای جستجو تمامی وب سایت ها را میخونند و مطالب آنها را در ایندکس خودشان ذخیره می کنند.
ایندکس برای یک موتور جستجو مثل برگه دان یک کتابخانه است .
اسپایدر
به نرم افزاری که وظیفه ایندکس کردن وب سایت های دیگر اداره اسپایدر یا عنکبوت گفته میشود .
این نرم افزار یکی از اجزای موتور جستجو است.
html
بیشتر صفحات وب به زبان html نوشته شده اند.
این زبان دارای اجزای مخصوص به خودش است و عنوان محتوا ،عنوان اصلی و کلمات کلیدی و غیره را مشخص میکند.
برای اینکه مراحل سئو (SEO) رو توضیح بدهم در ابتدا توضیح ابتدایی در رابطه با نحوه عملکرد موتورهای جستجو ارائه میدهم.
موتورهای جستجو با استفاده از نرم افزار اسپایدر محتوای وب سایت های مختلف را میخوانند و همزمان به تمامی لینک های موجود در صفحات سر میزنند.
به این ترتیب محتوای تمامی وبسایتهای دنیا هر چند وقت یکبار توسط اسپایدر خونده میشود.
نرم افزار اسپایدر محتوای صفحات و پردازش می کنه و متن صفحات را همراه با کلمات کلیدی در دیتابیس موتور جستجو ذخیره میکند .
وقتی کاربر عبارتی رو در یک موتور جستجو مانند گوگل جستجو می کند این عبارت در دیتابیس گوگل جستجو می شود و نتایج به کاربر نمایش داده میشه به همین علت هم هست که وقتی محتوای یک وب سایت به تازگی تغییر کرده است ممکنه در نتایج جستجوی چیزی را مشاهده کنید که در اون صفحه دیگه وجود ندارد.
مراحل اجرایی گام اول در بهینه سازی سئو (SEO)
گام اول در بهینه سازی یک وبسایت شناسایی و تعیین اهداف وبسایت شما است.
برای شروع SEO حتماً باید یکسری عبارت کلیدی را به عنوان هدف خودتان تعیین کنید.
بهترین کار اینست که خودتان را جای مشتری هاتون بذارید و حدس بزنید که چه کلماتی را جستجو می کند.
گام دوم تعیین موتور یا موتورهای جستجو است که شما قصد دارید محتوای خودتان را برای آن موتور بهینه کنید.
در حال حاضر موثرترین موتور جستجو برای زبان فارسی گوگل است و به همین علت بهتر استانداردهای گوگل رو در نظر بگیرید.
مرحله بعدی تولید محتوا است .
مهمترین هدف این مرحله تولید محتوای مفید و دسته اول و مرتبط با کلمات کلیدی است.
محتوای دسته به این معنا است که شما از جای دیگری از اینترنت کپی نشده باشه همچنین در مرحله تولید محتوا سعی کنیدT
اطلاعاتی که تولید می کنید برای مشتریان نهایی مفید و قابل استفاده باشد.
html
همانطور که گفته شد صفحات اینترنتی به زبان html طراحی میشوند .
رعایت استاندارد های تعریف شده هنگام طراحی این صفحات بسیار مهم هستند.
این استانداردها شامل استفاده از اجزاء صحیح HTML مانند:
پاراگراف ، عنوان ، عنوان اول و … است.
در واقع برنامه نویسی وبسایت نیز در بهینه سازی SEO بسیار تاثیر گزار است.
برای مقالات بیشتر به بلاگ سایت مراجعه کنید.